Vabakäejoon ja joonemängud

Meie visuaalne taju, joonistamine ja loovus moodustavad ühtse terviku. Joonistamise hetkel lülitub välja kogu eelnev taust ning sildilis-sõnaline infosüsteem. Vaadatakse uut moodi, nähakse uut moodi.

Idee, et visuaalsest keelest võib loovusel kasu olla, ei ole enam uus. Esmakordselt ilmus see mõte psühholoogi ning Nobeli Preemia laureaadi Roger Sperry 1968. aastal ilmunud uurimuses. Kuidas siis inimese visuaalselt mõtlevat poolt kasutusele võtta? Joonistuse jooned on samasugused mõttekandjad, kui seda on sõnad, nendega saab väljendada muljeid ümbritsevast, kujutades nii korda kui ka kaost. Visuaalset keelt saab õppida nagu igat teist keelt: harjutades ja vaadeldes, korrates ja avastades. Ja selle juures ei saa rõhutada sõna „kunst“ vaid pigem sõnu „kord“, „ilu“, „tasakaal“ ja „harmoonia“, mis aitavad mõista visuaalseid suhteid meid ümbritsevas looduses ja maailmas tervikuna.

Loovus ei ole lihtsalt võime midagi luua

Loovuse olemus on tõeline kameeleon, seda on igati uuritud, kuid siiani ei ole suudetud üheselt defineerida. Loovus ei ole lihtsalt võime midagi luua, sest paljusid asju võib luua mehaaniliselt jäljendades. Loovuse olulise komponendina tuuakse alati välja probleemitundlikkus, mis on seotud uue, erilise või vastuolu märkamisega, oskusega näha ootamatust vaatenurgast ning erinevaid asju uuel ja tavatul kombel kokku viia.

Tervikutaju on seotud visuaalse mõtlemisega

Üksikelementide uurimine ja ühendada püüdmine võib viia ootamatu tervikpildi tekkimiseni, millega võib kaasneda ahhaa-elamus. Archimedese kuulus hüüatus: „Heureka!“ väljendab väga hästi seda tunnet äkktaipamise hetkel, mil probleemi killud äkitselt paika läksid ja lahendus selgelt välja paistis. Meie katsetame täppide ja vabakäejoontega. Nende kasutamiseks ja omavahel ühendamiseks on piiramatult võimalusi. Osaleme harjutajatena joonemaailma loovprotsessis, kus nii kulgemine kui tekkinud tervikpildi nägemine võivad kaasa tuua nii mõnegi ahhaa-hetke. Tervikutaju on otseselt seotud meie visuaalse mõtlemisega. Oleme seni püüdnud tervikut tajuda sõnade ja siltide abil, mis isegi ei kajasta meie endi mõtteid. Tervikutaju oluline pool on aga ka visuaalne ning küsimus on: kas me paneme selle pildi enda jaoks kokku? Visuaalne taju on otseselt seotud meie sisemise maailma ja välismaailma vahelise suhtlemisega.

Visuaalseid elemente harjutades loome sõnavara

Albert Einstein on öelnud, et probleemi sõnastamine on vahel olulisemgi probleemi lahendusest, mis võib sõltuda teatud omaduste või võimekuse olemasolust. Loovuse ja tegutsemise aluseks on omandatavad baasoskused, mis murravad edasise hirmu tegutsemise ees. Kunstis on baasoskused vajalikud visuaalse süsteemi käivitamiseks. Et märgata kujundeid, on neid vaja harjutada ja joonistada.

Et märgata kujundeid, on vaja neid joonistada

Nende kujundite joonistamine võimaldab selgemini näha ning maailma visuaalse poolega suhestuda, seda avastada ja paremini mõista. Õppides vaatama ja joonistama, loome me eeldused visuaalse süsteemi tekkeks, samuti nagu varane tähtede ja sõnade õppimine avab verbaalse süsteemi. Visuaalne süsteem ei ole verbaalsest olulisem, nad on ühe maailma kaks tahku, nad on võrdsed partnerid selle maailma kirjeldamiseks ning nende kahe koostöös sünnivad uued lahendused. Visuaalseid elemente uurides ja harjutades loome endale uue sõnavara, mis võimaldab meil olla loov uuel visuaalsel tasandil. Jooneharjutusi tehes korrastame oma visuaalset maailma ning anname endale võimaluse uuteks avastusteks.

Õpilased lõid huvitavaid joonerütme ning võrgustikke

Ja juhtuski nõnda, et kogunesime 10R ja 10K õpilastega kahel järjestikusel reedel PJK kunstiklassis ning katsetasime erinevaid joonesüsteeme ning vabakäejoone liikumisi ja suunamuutusi. Proovisime läbi kaheksa klassikalist joonesuunda ning tegime erinevaid katseid vabakäejoone liikumiste kaardistamiseks. Samm sammult jõudsime matemaatiliste rütmideni ning tegime lähemalt tutvust Hilberti kõverjoone, Apolloniuse võrgustiku ning fraktalite põneva maailmaga. Loovülesannetes panid õpilased selle maalima korraks kokku luues huvitavaid joonerütme ning võrgustikke.

Tänan südamest loovaid ja andekaid õpilasi ning jagan teiega väikest galeriid meie tundidest ning eraldi galeriina skanneeritud õpilaste loovtöid. Heade soovide ja tänuga kõigile loovust ja inspiratsiooni soovides, õpetaja Anneli Laasi.

[Best_Wordpress_Gallery id=”3″]